Međunarodna suradnja s Češkom Republikom:

Trio Marginal
Elizabeta Adžaga, klavir
Marijana Bačelić, flauta
Tonka Javorović, violončelo

Subota, 25. svibnja 2024. u 19 sati
Malovaný sál, Klášter Borovany, Češka Republika

Centar za kulturu Novi Zagreb, već niz godina redovito i uspješno organizira koncerte hrvatskih i zagrebačkih umjetnika u Republici Češkoj u gradovima Borovanyu i Češkim Budejovicama na poziv Doma kulture Metropol iz Čeških Budejovica. Ovogodišnji program predstavlja nastup uglednih hrvatskih glazbenica koje će se predstaviti češkoj publici. 24. svibnja 2024. u Klašter Borovanyu, sali Malovany nastupa Trio Marginal, a na programu će se naći i neka djela hrvatskih skladatelja. Ova suradnja je nastavak višegodišnje suradnje Centra za kulturu Novi Zagreb i Republike Češke.

Ovaj trio ne samo da izvodi poznate klasične kompozicije na svoj jedinstven način, već istražuje i otkriva skrivene dragulje ženskih skladateljica, često zanemarenih u klasičnom svijetu. Njihov repertoar nije samo glazba – to je priča o evoluciji, umjetničkom izražavanju i rodnoj ravnopravnosti. Uzbudljivi tonovi klavira Elizabete Adžage, čarolija flaute Marijane Bačelić i duboki vibrirajući tonovi violončela Tonke Javorović ispuniti će čarobnu večer te otvoriti vrata kreativnosti i eksperimentiranju unutar klasičnog glazbenog izričaja te predstaviti budućnost klasične glazbe na ovom gostovanju.

 


PROGRAM:
Louise Farrenc: Trio za flautu, violončelo i klavir op.45
I. Allegro deciso
II. Andante
III. Scherzo
IV. Finale

Ivana Lang: Nokturno za violinu, violončelo i klavir
George Gerswhin: Porgy & Bess suita (arr. Ilan Chouraki)
Linda Uran: Klavirski trio

BIOGRAFIJA:
Trio Marginal je inovativni i dinamični klasični ženski trio posvećen pomjeranju granica klasične glazbe. Sve tri članice ansambla upoznale su se tijekom poslijediplomskog studija na MDW Sveučilištu u Beču, gdje su stekle izuzetno glazbeno obrazovanje i usavršile svoje vještine te osvojile brojna natjecanja i stekle priznanja za svoje izvedbe. Vjeran svom imenu, Marginal vizionira budućnost u kojoj klasična glazba prevazilazi svoje granice, dok njihove izvedbe potiču dijalog o rodnoj ravnopravnosti, umjetničkom izražavanju i evoluciji glazbenih žanrova. Spajajući klasične elemente sa suvremenim utjecajima, eksperimentiraju s nekonvencionalnim instrumentima i surađuju s umjetnicima različitih pozadina te stvaraju prepoznatljiv i zavodljiv zvuk koji se ne može kategorizirati. Njihov repertoar uključuje kompozicije ženskih skladateljica često zanemarenih u klasičnom svijetu, omogućavajući publici da otkrije skrivene dragulje glazbene povijesti.

Marijana Bačelić (Dubrovnik, 1995.) diplomirala je flautu 2018. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi profesorice Renate Penezić. Zadnju godinu studija završila je na Universität für Musik und darstellende Kunst u Beču u klasi profesora Hansgeorga Schmeisera, a u sklopu Erasmus+ programa. Na istom sveučilištu 2019. upisuje poslijediplomski studij komorne glazbe u klasi profesorice Petre Stump-Linshalm, koji završava 2021. godine. Dobitnica je mnogih nagrada i priznanja u Hrvatskoj i inozemstvu; kao članica trija Modus osvojila je treću nagradu na međunarodnom komornom natjecanju Nei Suoni dei Luoghi u Udinama (Italija) te dvije prve nagrade – na regionalnom i državnom natjecanju u organizaciji HDGPP-a. Kao članica trija flauta Lux godine 2017. biva drugoplasirana na natjecanju Giovani Musicisti – Città di Treviso u Trevisu (Italija). Kao solistica osvojila je prvu nagradu na međunarodnom natjecanju Daleki akordi, 2016. prvu nagradu na regionalnom natjecanju i drugu na državnom, te druge nagrade na međunarodnim natjecanjima Davorin Jenko u Beogradu i Woodwind&Brass u Varaždinu te iste godine. Također je dobitnica stipendije luksemburškog Rotary kluba za prisustvovanje na europskoj flautističkoj akademiji Forum Flute and Piano u Luksemburgu 2016. godine. Redovito pohađa brojne seminare kod renomiranih flautista, kao što su Andrea Oliva, Emmanuel Pahud, Paolo Taballione, Philippe Bernold, Jean-Louis Beumadier, András Adorján, Matej Zupan, Carlo Jans, Jan Ostrý, Ljubiša Jovanović, Dejan Gavrić, Aldo Baerten, Nicole Esposito, Jürgen Franz, Qiling Chen, Robert Dick i drugi. Među domaćim festivalima na kojima je sudjelovala su i ciklus akademskih koncerata Virtuoso (Zagreb), ciklus mladih glazbenika Mo. Vinko Lesić, festival Papandopulijana, festival Kultra u Makarskoj, festival Zagreb Classic te Dubrovačke ljetne igre, na kojima je nastupila 2017. godine na otvorenju 68. festivala i u projektu Carmina Burana kao dio orkestra Zagrebačke filharmonije, a na poziciji solo piccola. Još kao učenica osnovne i srednje glazbene škole UŠLS nastupila je više puta solo na koncertima sa Dubrovačkim simfonijskim orkestrom. Nekoliko važnijih nastupa bilježi i sa Zagrebačkim ansamblom flauta, od kojih se posebno ističe onaj na festivalu Convention Internationale de la flûte u Parizu 2016. godine. Godine 2021. ostvaruje prvi nastup u bečkom Musikvereinu kao dio Brooklyn Symphony Orchestra iz New Yorka. U suradnji s Hrvatskom radiotelevizijom snimala je glazbu za emisiju Bespućima glazbenih pojmova, a u orkestru Zagrebačke filharmonije snimala je i glazbu za projekte Ane Rucner i Tončija Huljića. Redovito održava razne koncerte i nastupe u Hrvatskoj i inozemstvu (Italija, Austrija, BiH, Srbija, 2 Luksemburg, Francuska, Poljska, Švicarska). Trenutno djeluje u nekoliko komornih sastava: trio EMA (Beč, AT), duo s pijanisticom Elizabetom Adžagom (HR), trio Ripos (HR) te trio Marginal (HR). Članica je orkestra Hrvatske komorne filharmonije. Trenutno predaje flautu i komornu glazbu u Glazbenoj školi Zlatka Grgoševića u Sesvetama – Zagreb te radi u Orkestru kazališta Komedija na poziciji solo piccola.

Tonka Javorović (Zagreb, 1998.) počela je učiti violončelo u klasi prof. Bernarde Debuš Redžić u dobi od sedam godina. Od 2015. studirala je violončelo u klasi Valtera Dešpalja te je 2020. godine diplomirala u klasi Monike Leskovar na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. 2022. godine završila je postdiplomski studij violončela u klasi Reinharda Latzka na Universität für Musik und darstellende Kunst u Beču. Usavršavala se na solističkim i komornim seminarima kod mnogo renomiranih violončelista i pedagoga kao što su Steven Isserlis, Ivan Monighetti, Rainer Schmidt (Hagen kvartet), Mihovil Karuza, Silvija Sondeckienė, Avedis Kouyoumdjian, Xenia Jankovic, Romain Garioud, Claudioa Bohróqueza, Annette Cleary, Gustavo Tavaresa, Evgeny Rumyantseva, Michael Flaksmann i dr. Sudjelovala na Gstaad Menuhin Festival String Academy, International Academy of Music u Liechtensteinu te na Cello Academy Rutesheim. Kao solistica Tonka je nastupila uz Zagrebačku filharmoniju, Simfonijski orkestar Hrvatske radiotelevizije, Zagrebačke soliste, Cantus Ansambl, Webern Kammerphilharmonie i uz Orkestar hrvatske glazbene mladeži. Dobitnica je mnogih nagrada s državnih i međunarodnih natjecanja,a ističu se: 1. nagrada i nagrada Hrvatskog društva skladatelja za najbolju izvedbu djela hrvatskog skladatelja na 7. hrvatskom natjecanju mladih glazbenih umjetnika Papandopulo 2018. 2020. godine na 7. natjecanju Antonio Janigro dobila je nagradu za najbolje plasiranog hrvatskog kandidata. Tonka već niz godina prolazi zahtjevne audicije te predstavljala Republiku Hrvatsku u Orkestru mladih Europske unije (EUYO). Godine 2013. u Summer School Leverhulme, Grafenegg, Austrija sudjelovala je u radu Sistema Europa i El Sistema Venezuela, a 2014. sudjelovala je u radu European Music Campus Orchestra (EMCO), Austrija. Od 2019. je vođa sekcije violončela na EUYO. 2021. godine je član No Borders orkestra. 2020. godine organizirala je donatorski koncert za prikupljanje sredstava za obnovu Hrvatskog glazbenog zavoda zvan EUYO za Hrvatski glazbeni zavod u sklopu festivala European Music Gallery Festival 2020. 2019. mentorica je Orkestru za Myanmar na projektu u Rangoonu, Myanmar te 2021. sudjeluje na projektu EUYOa u suradnji sa Stauffer Centrom za Gudače u Kremoni, Italiji gdje je mentorirala Gudačkom kvintetu EUYOa, imala priliku slušati seminare kod renomiranih muzičara kao Daniel Hope, Julian Rachlin, Sarah McElravy i Andrea Obiso te je dobila priliku učiti od renomiranog čelista Stevena Isserlisa i s njim svirati na u komornom sastavu završnom koncertu projekta. Uz muziciranje u orkestru Tonka je kao solistica i kao članica komornih sastava nastupala na otvorenju festivala Dani Milka Kelemena, Grafenegg festivalu u Austriji, Spazio Klassik u Italiji, Gstaad Menuhin Festivalu, isaFestivalu, Memorijalu Franje Krežme, Dubrovačkim ljetnim igrama, Osorskim glazbenim večerima… Dobitnica je pet Oskara znanja koje dodjeljuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta i Agencija za odgoj i obrazovanje za postignute izvrsne rezultate na državnim natjecanjima. Stipendistica je Muzičke akademije u Liechtensteinu te dobitnica Rektorove i dvije Dekanove nagrade.

Elizabeta Adžaga rođena u Zagrebu 1994. Diplomirala je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi prof. Rubena Dalibaltayana, gdje je radila kao vanjski umjetnički suradnik na puhačkom odjelu, a trenutno predaje klavir i komornu glazbu na glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog u Zagrebu. Klavir počinje u dobi od osam godina u klasi prof. Kristine Bistrović-Darvaš u glazbenoj školi ‘Blagoja Berse’ u Zagrebu gdje je uz prirodoslovno-matematičku V. gimnaziju i maturirala. Godinu 2015./2016. studirala je u klasi prof. Martina Hughesa na Universitat für Musik und Darstellande Kunst u Beču u sklopu Erasmus programa, a svoju poveznicu s Bečom nastavila je u listopadu 2018. godine kad položila je prijemni za postdiplomski studij iz komorne glazbe u klasi prof. Stefana Mendla (Wiener Klavier Trio). Sudjelovala je na mnogim natjecanjima i osvojila: na Međunarodnom natjecanju „Zlatko Grgošević“ prvu nagradu i nagradu kao najmlađi apsolutni pobjednik natjecanja (2006.). Na „EPTA“ međunarodnom natjecanju u Osijeku osvaja treću nagradu u A kategoriji (2007.), a na Međunarodnom natjecanju „Citta di Gorizia“ u Italiji (2009.) osvojila je drugu nagradu. Na Međunarodnom natjecanju „Chopin Golden Ring“ u Sloveniji (2012.) osvojila je treću nagradu, a na međunarodnom memorijalu ‘Jurica Murai’ (2016.) drugu nagradu te na Državnim natjecanjima u Dubrovniku (2007., 2009., i 2011., 2015.). U komornim ansamblima, zapaženi su uspjesi s violinistom Martinom Krpanom, uz brojne nastupe i državna priznanja. Na Državnom natjecanju komornih sastava u Opatiji (2010., 2011., 2013., 2014.) osvaja prve i apsolutne nagrade u kategoriji dua, tria i kvinteta. S flautisticom Anom Batinicom) primila je diplomu za najboljeg korepetitora u sezoni 2014./2015. u Ciklusu mladih glazbenika mo. Vinko Lesić), a ponajviše se ističe suradnja s glasovitim, svjetski priznatim basom Alexeiem Tanovitskim s kojim je otvorila festival ‘Pasionska baština’ u Zagrebu, te festival ‘Papandopulijana’ u Tribunju 2017. Članica je tria ‘Marginal’, ženskog tria u suradnji s flautisticom Marijanom Bačelić i violončelisticom Tonkom Javorović. Kao laureatkinja ciklusa ‘Vinko Lesić’ i dobitnica nagrade za najbolju izvedbu hrv.skladatelja, nedavno je dobila priliku održati recital u velikoj dvorani Hrvatskog doma u Splitu. Od solističkih nastupa još se mogu izdvojiti koncerti sa Zagrebačkom filharmonijom, Zagrebačkim solistima, te sa St. Petersburg State Symphony orchestra u ruskoj palači Belosselsky-Belozersky. Sudjeluje na mnogim festivalima i koncertima diljem Hrvatske, Europe i Sj. Amerike održava recitale solo i u komornim ansamblima te snima za HRT u više navrata. Ističu se festivali kao što su Samoborska glazbena jesen, Festival sv. Marka, Pasionska baština, Papandopulijana, Majstori svirači te mnogi drugi. Pohađa majstorske tečajeve uglednih klavirskih pedagoga kao što su: Natalia Trull, Pascal Nemirovski, Naum Grubert, Grigory Gruzman, Noel Flores, Emanuel Krasovsky, Siavush Gadijev, Ruben Dalibaltayan, Martin Hughes i mnogi drugi Elizabeta je bila stipendistica grada Zagreba 2011-2017 godine te je član Rotaract kluba Zagreb-Sesvete.

Koncert se održava 25. svibnja 2024. u 19 sati u Klašter Borovanyu, sala Malovany.
Ulaz je SLOBODAN!

Program koncertnog gostovanja u Češkoj je podržan od Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.