°°°
POČETAK: 22h
ULAZ JE BESPLATAN!
°°°
Opera Commerciale III. Treće izvedbeno čitanje Zagrebačkog velesajma

Medijaturgija, tekst, izvedba: Sonja Leboš
Medijaturgija, video, zvuk: Dora Fodor
Dramaturgija: Luka Bosanac
Koncept: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII)
Produkcija: Centar za kulturu Novi Zagreb, Domino, UIII
Podrška: Grad Zagreb – Ured za kulturu i civilno društvo, Ministarstvo kulture i medija, Zagrebački velesajam

Opera Commerciale III koncipirana je kao site-specific hibrid medijskog i izvedbenog predavanja, a bavi se odnosom Kine i Jugoslavije u razdoblju od 1944. do 1957. To je period koji je obilježen završetkom Drugog svjetskog rata, ali i kontinuitetom ratnih zbivanja na Dalekom istoku te jačanjem hladnoratovskih politika koje proizlaze iz podjele svijeta na dva bloka. Odnos Kine i Jugoslavije prolazi razne faze u tom razdoblju, od jednosmjernih poruka koje Jugoslavija šalje Kini nakon pobjede snaga Mao Ce-Tunga, a koje Kina ignorira, do uspostavljanja diplomatskih odnosa koji su uvjetovani pomirenjem interesa SSSR-a i Jugoslavije nakon smrti J.V. Staljina. Upravo uspostavljanje diplomatskih odnosa između Jugoslavije i Kine okrunjeno je izgradnjom Kineskog paviljona na Zagrebačkom velesajmu, materijalnog, kulturološkog i prostornog artefakta koji od 1956. obilježava velesajamsku Aleju nacija kao svojevrsni geopolitički označitelj. Lokalno, Kineski paviljon sve do izgradnje okolnih naselja dominira vizurama budućeg Novog južnog Zagreba. Globalno, Kineski paviljon na Zagrebačkom velesajmu znak je tektonskih geopolitičkih mijena.

Taj geopolitički kontekst je tematska os i dramaturška motivacija za smještanje izvedbe unutar Kineskog paviljona, čime se istovremeno želi ukazati na neiskorišteni potencijal značaja arhitektonskog nasljeđa Zagrebačkog velesajma u europskim ali i globalnim razmjerima. U epohi kada je Kina jedna od najvećih svjetskih vojnih i ekonomskih sila, ova povijest dobiva brojne mogućnosti suvremenih kontekstualizacija.

O autorima:
Sonja Leboš (1967) je kulturalna i urbana antropologinja koja djeluje u području kulturalnih i urbanih studija, obrazovanja u kulturi i umjetnosti, vizualne i urbane antropologije te analize diskursa, kao i u području javnog kulturnog rada na međama narativnog urbanizma, dizajna, umjetnosti, performativnosti svakidašnjice, filma i novih medija. Performansom se bavi od 1991. godine, u praksi i teoriji. Sudjelovala je s performansom na feminističkoj kazališnoj konferenciji u okviru EXPO 2000 u Hannoveru, izlagala i sudjelovala na okruglim stolovima na Performance Studies International u Torontu, Utrechtu i Zagrebu. Osnivačica je Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII) koja djeluje u području intermedijacije, povezujući kulturne teorije i prakse. Autorica je performansa Čekanje (2019), te dvaju izvedbenih čitanja Zagrebačkog velesajma.

Dora Fodor (1993) je vokalistica, izvođačica i audiovizualna umjetnica. Nakon preddiplome Modnog dizajna, diplomirala je Nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Primarno polje interesa joj je prijevod emocija u vokalne strukture. Surađivala je s Valentom Samardžijom na projektu NT Wave te s glazbenicima poput Luke Čapete i Krune Levačića. S kolegicom Evom Milković čini audiovizualni performativni sastav Doktor Krleža. Fodor je sudjelovala na multimedijalnom festivalu Projekt Ilica, izlagala u Art Radionici Lazareti, te nastupala u klubovima poput Aquariusa i KSET-a. Sudjelovala je na radionici Katalin Ladik u okviru Izloga suvremenog zvuka te se predstavila autorskom vokalnom izvedbom djela Letters. U 2021. autorski i izvođački potpisuje audiovizualni poetski performans YEKA u Klubu Močvara. U suradnji s udrugom Domino i koautorom Hugom Barangerom ostvarila je interdisciplinarni glazbeno-vizualni performans AMENE 2023. godine u okviru djelatnosti kolektiva žuж.

Luka Bosanac (1995) magistrirao je dramaturgiju izvedbe pri Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu te kulturalne studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci. Kao dramaturg djeluje u polju suvremenog plesa, eksperimentalnog i dokumentarnog filma te povremeno sudjeluje i u izgradnjama svjetlosnih instalacija. Kao dramaturg i/ili asistent djeluje u polju dramskog kazališta te se okušava u polju dramskog i izvedbenog pisanja. Surađivao je s mnogobrojnim kazališnim i izvedbenim umjetnicama i umjetnicima poput Franke Perković, Gorana Ferčeca, Ivora Martinića, Olje Lozice, Renate Carole Gatice i ostalih, a u akademijskim produkcijama surađivao je s Irmom Omerzo i Nikolinom i Goranom Sergejem Pristašem. U polju filma i vizualne umjetnosti surađuje s Belom Bračko Milešević, Mirom Manojlovićem te Ivanom Marušićem Klifom.
°°°
Više o programu festivala Perforacije 2024. možete pogledati na https://thisisadominoproject.org/
°°°
Program je sufinanciran sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo, Srpskog narodnog vijeća i Grada Dubrovnika.

Rad udruge Domino podržava Zaklada Kultura nova.

Partneri festivala Perforacije 2024. su: Zagrebački plesni centar, Centar mladih Ribnjak/Scena Ribnjak, kazalište Kerempuh/Scena Vidra i Zagrebački velesajam.