Opera Commerciale 2025
Kineski paviljon na Zagrebačkom velesajmu
25. lipnja 2025. u 22h

Opera Commerciale 2025 je ambijentalno-multimedijalna izvedbena instalacija koja nastavlja interpretirati povijesnost i materijalnost Kineskoga paviljona na Zagrebačkom velesajmu. Koncipirana u četiri čina, usmjerena je prema benjaminesknim projekcijama povijesti, oslanjajući se na mnoga prazna platna mikro-lokaliteta koja bacaju specifično svjetlo na veliku naraciju Hladnoga rata. (Geo)politički kontekst tematska je os i dramaturška motivacija i četvrte iteracije Opere Commerciale čija je site-specific izvedba usko vezana za historijat Kineskog paviljona, čime se istovremeno želi ukazati na neiskorišteni potencijal značaja arhitektonskog nasljeđa Zagrebačkog velesajma u europskim ali i globalnim razmjerima. U epohi kada je Kina jedna od najvećih svjetskih ekonomskih, ali i vojnih sila, ova povijest dobiva brojne mogućnosti suvremenih interpretacija, a kojima Opera Commerciale želi otvoriti vrata.

Opera Commerciale tako transformira Kineski paviljon u medijsku izvedbenu instalaciju, dok dramaturgijom i medijaturgijom dominiraju elementi geopolitičkog trilera, ovoga puta s naglaskom na razdoblje ne-prisustva NR Kine na Zagrebačkom velesajmu, a to je razdoblje 1957. do 1971. godine.

Izvedba je na hrvatskom jeziku.
Opera Commerciale 2025 premijerno se izvodi u okviru Festivala Perforacije 2025.

Idejni koncept, medijaturgija, izvedba: Sonja Leboš
Zvuk, medijaturgija, izvedba: Dora Fodor
Video, zvuk, medijaturgija, grafika: Tomislav Fiket
Tehnička podrška: Ivan Pavin Vinpa

Ulaznica –> https://core-event.co/events/perforacije-opera-commerciale-iv-by-sonja-lebos-44fb/

Organizacija i produkcija: Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja u suradnji s Centrom za kulturu Novi Zagreb i udrugom Domino
www.uiii.hr

Podrška: Grad Zagreb – Ured za kulturu i civilno društvo

Sonja Leboš (1967) je kulturalna i urbana antropologinja koja djeluje u području kulturalnih i urbanih studija, obrazovanja u kulturi i umjetnosti, vizualne i urbane antropologije te analize diskursa, kao i u području javnog kulturnog rada na međama narativnog urbanizma, dizajna, umjetnosti, performativnosti svakidašnjice, filma i novih medija. Performansom se bavi od 1991. godine, u praksi i teoriji. Sudjelovala je s performansom na feminističkoj kazališnoj konferenciji u okviru EXPO 2000 u Hannoveru, izlagala i sudjelovala na okruglim stolovima na Performance Studies International u Torontu, Utrechtu i Zagrebu. Osnivačica je Udruge za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja (UIII) koja djeluje u području intermedijacije, povezujući kulturne teorije i prakse. Autorica je performansa Čekanje (2019), te triju izvedbenih čitanja Zagrebačkog velesajma (2022,.2023. i 2024.).

Dora Fodor (1993) je vokalistica, izvođačica i audiovizualna umjetnica. Diplomirala je Nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Primarno polje interesa joj je prijevod emocija u vokalne strukture. Surađivala je s Valentom Samardžijom na projektu NT Wave te s glazbenicima poput Luke Čapete i Krune Levačića. S kolegicom Evom Milković čini audiovizualni performativni sastav Doktor Krleža. Fodor je sudjelovala na multimedijalnom festivalu Projekt Ilica, izlagala u Art Radionici Lazareti, te nastupala u klubovima poput Aquariusa i KSET-a. Sudjelovala je na radionici Katalin Ladik u okviru Izloga suvremenog zvuka te se predstavila autorskom vokalnom izvedbom djela Letters. U 2021. autorski i izvođački potpisuje audiovizualni poetski performans YEKA u Klubu Močvara. U suradnji s udrugom Domino i koautorom Hugom Barangerom ostvarila je interdisciplinarni glazbeno-vizualni performans AMENE 2023. godine u okviru djelatnosti kolektiva žux. Koautorica je Opere Commerciale 2024.

Tomislav Fiket (1971.) studirao je filmsku i televizijsku režiju na Akademiji dramske umjetnosti. Od početka se profilirao kao dokumentarist, sklon socijalno osjetljivim temama poput ratnih veterana s PTSP-om, ženama žrtvama nasilja, deložacijama radnika, nogometnim navijačima… Na volonterskoj bazi režirao je i brojne spotove za SOS telefon za žene i djecu žrtve nasilja. Snimio je brojne videospotove najboljih hrvatskih i bosanskih rock bendova, a zajedno s Ninom Špoljarević, u produkciji Bad habita, male umjetničke manufakture, realizirao spot Mile Kekina „Ja nisam vaš“.